De psychologie van verleidingen

 In blog

Q& A: Hoe zorg ik dat ik gemotiveerd blijf om verleidingen te blijven weerstaan qua voeding?

Deze vraag is gesteld door Jolanda. Het is moeilijk om hier in het kort antwoord op te geven, dus we gaan het iets uitgebreider doen.

Herken jij nog die ene tijd dat je NIET bezig was met fitness/voeding? Dat kan wellicht op de middelbare school zijn, voor je zwangerschap of een andere tijd.

Wij, mensen, zijn vrij uniek. Het moment dat we besluiten dat we een bepaald doel voor ogen hebben, dan raken we in tunnelvisie. Dit is te danken aan het syteem: Reticular activating system(RAS).

RAS is een set nuclei in onze hersenen, die reguleert het ”wakker/scherp” houden van het lichaam. Oftewel, je hersenen focussen zich op een bepaald onderwerp wat jij in je hoofd hebt.

Als je voorheen nooit iets met fitness gedaan hebt en nu ineens wel, dan zal je zien dat er ineens heel veel fitnessinformatie te zien is. Dit was er eigenlijk altijd al, maar het moment dat je besloot er iets mee te doen, dat is het moment dat je hersenen besluiten om ”fitness” elementen te onthouden.

Dit is dus ook precies het verhaal met ”verleidingen”. Het is de focus die je erop legt, die het extra aantrekkelijk maakt. Daarom is het idee van flexibel diëten ook ideaal, om met verleidingen om te gaan. Met flexibel diëten, daar mag je al die ”verleidingen” gewoon nemen en heb je dus ook niet de neiging om steeds meer verleidingen te willen. Deze verleidingen waren er eigenlijk altijd al en normaal kan je je ook heel goed bedwingen, alleen omdat je het gevoel hebt dat je werkt met een ”tijdelijke” oplossing, zal de focus er altijd op blijven liggen.

Maar als je strengt voor je zelf wilt zijn en producten wilt indelen op goed/slecht, dan zal je de focus moeten verleggen en andere denkwijzes moeten hanteren.

Denkwijze 1: Ik mag van mijzelf alles, alleen kies ik ervoor om producten te nemen met hoge voedingswaardes.
Denkwijze 2: Mijn lichaam is heel belangrijk voor me en ik wil het daarom voeden met goede voedingswaardes. 
Denkwijze 3: Die snicker ligt er morgen ook nog, dus waarom neem ik hem niet gewoon morgen? 
Denkwijze 4: In mijn familie zijn er veel erfelijke ziektes, dus mijn gezondheid gaat bij mij altijd voorop.

Maar deze denkwijzes werken alleen, als je er daadwerkelijk ook in gelooft. Je kan zeggen dat je ”gezond eten” belangrijk vindt, maar enkel je acties bepalen of dit waar is.

Daarom zeggen we ook altijd dat je moet werken naar ”eetgewoontes” en niet naar tijdelijke motivatie momenten. Want die zijn altijd tijdelijk en vanuit praktijkervaring kunnen we jullie vertellen dat vrijwel iedereen minimaal een half jaar nodig hebt om het lichaam om te toveren.

Werken aan je gedrag, zelfreflectie en denkwijze zijn de key tot lange termijn resultaat.

 

Recent Posts
Personal training & social mediaMenstruatiepijn en fitness
WhatsApp chat